Test opon zimowych 225/45 R17 Auto Express 2023
Opona całoroczna stanowi zawsze pewien rodzaj kompromisu, a chociaż wielu kierowców jest skłonnych ją wybierać, to gdy za oknem panują prawdziwie surowe warunki zimowe, z ujemnymi temperaturami i obfitym śniegiem, opona zimowa nadal pozostaje najlepszym wyborem pod względem skuteczności i bezpieczeństwa. To potwierdzają wyniki testów hamowania na mokrej nawierzchni, prowadzenia oraz stabilności bocznej, które są uzależnione od temperatury otoczenia. W momencie, gdy temperatura spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza, to opony zimowe zyskują przewagę nad innymi rodzajami opon, co oznacza, że stają się bardziej efektywne i bezpieczne na drodze.
W bieżącym roku eksperci z brytyjskiego tygodnika auto Express kontynuowali swoje tradycyjne testy porównawcze aktualnych modeli opon zimowych o rozmiarze 225/45R17. Te testy zostały przeprowadzone na dwóch różnych poligonach - na terenach Pirelli w zaśnieżonej Szwecji oraz na terenach Continental w Pferdsfeld, Niemcy.
Rywalizacja o tytuł najlepszej opony zimowej rozpoczęła się pomiędzy Continental a Bridgestone, oboma markami, które zdobyły zwycięstwo w testach zimowych w roku 2022. Jednak w tegorocznym teście do rywalizacji dołączyły także inne marki, takie jak Hankook, Pirelli i Michelin, które były reprezentowane przez modele z poprzednich lat. Ponadto, holenderska marka Vredestein wróciła do rywalizacji z modelem Wintrac Pro, a Goodyear zadebiutował w teście oponami UltraGrip Performance 3. Warto zaznaczyć, że aby dostarczyć kompleksową ocenę osiągów opon zimowych w różnych warunkach, w teście uwzględniono także opony letnie i całoroczne.
Testy na śniegu
Testy na śniegu przeprowadzono w ośrodku Pirelli Sottozero w pobliżu szwedzkiej Laponii. Ze względu na warunki pogodowe testy prowadzenia nie były możliwe, ponieważ na torze testowym nie było wystarczającej ilości śniegu. Udało się uzyskać jedynie wyniki hamowania i przyspieszania na śniegu. Do oceny hamowania mierzono drogę potrzebną do zwolnienia pojazdu z 35 km/h do 10 km/h, a w teście przyczepności (przyspieszenia) na śniegu mierzono czas potrzebny do przyspieszenia od zatrzymania do 35 km/h. wymierzony.
Mokra nawierzchnia
W testach na mokro wykorzystano system szyn Contidrom, który umożliwia ocenę zjawiska aquaplaningu wzdłużnego. Ten system pozwala na przyspieszanie pojazdu, jednym kołem na mokrej nawierzchni, a drugim na suchym asfalcie. W ramach tego testu mierzy się prędkość, z jaką koło na mokrej nawierzchni obraca się o 15 procent szybciej niż na suchej drodze. Jest to istotne narzędzie do oceny zachowania się opon w warunkach deszczu, które ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców na mokrych ulicach i autostradach. Aby ocenić odporność na boczny aquaplaning, przeprowadzono test, w którym samochód poruszał się po zakręcie przy głębokości wody wynoszącej 5 mm. W trakcie tego testu dokonano pomiaru maksymalnego poziomu przyspieszenia bocznego, zanim pojazd stracił przyczepność. Ten test jest istotny, ponieważ pozwala ocenić, jak opony zachowują się podczas pokonywania zakrętów w deszczu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców.
W przypadku testu hamowania, mierzono drogę, jaką potrzebował samochód, aby zatrzymać się przy prędkości 80 km/h. Ten pomiar pozwala ocenić skuteczność hamowania opon na mokrej nawierzchni, co jest istotnym czynnikiem bezpieczeństwa na deszczowych drogach.
Natomiast w celu oceny stabilności bocznej, mierzony jest minimalny czas przejazdu przez koło o średnicy 57,5 metra, wypełnionego wodą. To badanie pozwala określić, jak opony radzą sobie z utrzymaniem stabilności pojazdu podczas jazdy w deszczu i na zakrętach.
Sucha nawierzchnia
Hamowanie mierzy odległość wymaganą do zatrzymania się od 100 km/h, a prowadzenie i osiągi na suchej nawierzchni oceniane były na torze testowym w Pferdsfeld. Jak we wszystkich dyscyplinach testowych, każda opona była testowana kilkukrotnie, wykluczano najgorszy i najlepszy wynik, a na końcową ocenę składała się średnia arytmetyczna pozostałych prób.
Pomiar hałasu
W teście tym nie rejestrowano poziomu hałasu zewnętrznego, który jest wskazany na etykiecie opony, ale hałas wewnątrz samochodu. Poziom hałasu mierzono podczas jazdy po gładkim i nierównym asfalcie oraz po nawierzchni betonowej z prędkością 80 km/h. Ostatecznym wynikiem jest średnia arytmetyczna z trzech pomiarów.
Wyniki testu
Wszystkie wyniki testów przeliczono na wartości procentowe, przy czym połowa końcowego wyniku opierała się na osiągach na mokrej nawierzchni, 20 procent na suchej i śniegu, a reszta na poziomie hałasu i oporach toczenia. W każdym indywidualnym teście zwycięska opona otrzymywała 100 procent, a resztę oceniano na podstawie jej osiągów. W prezentowanym teście wzięto pod uwagę wyłącznie opony z segmentu premium, więc ostatnie miejsce nie powinno zniechęcać do zakupu.
Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17
Testowany model | Śnieg | Mokra nawierzchnia | Sucha nawierzchnia | Ogólna ocena | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Continental WinterContact TS 870 225/45 R17 | 97,8 | 99 | 99,1 | 100 |
2 | Bridgestone Blizzak LM005 225/45 R17 | 100 | 98,9 | 97,6 | 99,7 |
3 | Goodyear UltraGrip Performance 3 225/45 R17 | 98,6 | 98,7 | 97,8 | 99,4 |
4 | Hankook Winter i*cept RS3 225/45 R17 | 99,3 | 100 | 96,7 | 99,3 |
5 | Pirelli Cinturato Winter 2 225/45 R17 | 99,5 | 98,3 | 100 | 99,1 |
6 | Michelin Alpin 6 225/45 R17 | 99,2 | 98,7 | 98,3 | 98,7 |
7 | Vredestein Wintrac Pro 225/45 R17 | 98,1 | 90,8 | 97,6 | 96,8 |