Test opon letnich 205/55 R16 Auto Bild 2024
Auto Bild, renomowany niemiecki magazyn motoryzacyjny, niedawno zaprezentował swój test opon letnich 205/55 R16. Rozmiar 205/55 R16 jest często wybierany przez posiadaczy samochodów osobowych, co czyni te rezultaty niezwykle istotnymi dla osób, które rozważają zakup nowego kompletu opon na zbliżający się sezon letni.
Test opon letnich 205/55 R16 - warunki badania
Początkowa faza eliminacyjna testów obejmowała 55 modeli opon. Podczas eliminacji oceniano zdolność hamowania na suchym i mokrym asfalcie, mierząc dystans potrzebny do zatrzymania pojazdu. Tylko 20 najlepszych modeli, które zapewniły najkrótszy łączny dystans hamowania, przeszło do końcowej fazy oceny.
Jak pojazd testowy posłużył Volkswagen Golf , a ocena składała się z trzech głównych kategorii: zachowanie na suchej nawierzchni, na mokrym asfalcie oraz aspekty ekonomiczne zakupu.
- Ocena właściwości na suchej nawierzchni (co stanowi 40% oceny ogólnej) – w tym m. in. prowadzenie, charakterystyka hamowania, komfort kierowcy i poziom hałasu toczenia.
- Ocena osiągów na mokrej nawierzchni (która stanowi 40% całkowitej oceny) – w tym odporność na aquaplaning, odporność na aquaplaning na zakrętach, prowadzenie, trzymanie boczne i skuteczność hamowania.
- Ocena aspektów ekonomicznych zakupu (co stanowi 20% oceny całkowitej) – m. in. przebieg, stosunek ceny zakupu do przebiegu i opory toczenia.
Każdy z parametrów oceniano w przyjętej skali: od 1 (bardzo dobra) do 6 (niezadowalająca).
Wyniki testu - opony letnie 205/55 R16
Miejsce w teście | Testowany model | Punktacja | Ocena |
---|---|---|---|
1 | Michelin Primacy 4+ 205/55 R16 | 1,3 | bardzo dobra |
2 | Continental PremiumContact 7 205/55 R16 | 1,4 | bardzo dobra |
3 | Bridgestone Turanza 6 205/55 R16 | 1,5 | bardzo dobra |
4 | Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R16 | 2,1 | dobra |
4 | Kumho Ecsta HS52 205/55 R16 | 2,1 | dobra |
6 | Firestone Roadhawk 205/55 R16 | 2,2 | dobra |
7 | Falken Ziex ZE310 Ecorun 205/55 R16 | 2,3 | dobra |
7 | Hankook Ventus Prime 4 205/55 R16 | 2,3 | dobra |
7 | Toyo Proxes Comfort 205/55 R16 | 2,3 | dobra |
10 | Dunlop Sport BluResponse 205/55 R16 | 2,4 | dobra |
10 | Fulda EcoControl HP2 205/55 R16 | 2,4 | dobra |
12 | BFGoodrich Advantage 205/55 R16 | 2,5 | dobra |
12 | Kleber Dynaxer HP4 205/55 R16 | 2,5 | dobra |
14 | GT Radial FE2 205/55 R16 | 2,6 | dobra |
14 | Giti GitiSynergy H2 205/55 R16 | 2,6 | dobra |
16 | Pirelli Cinturato P7 P7C2 205/55 R16 | 3,1 | zadowalająca |
17 | Nexen N’Fera Primus 205/55 R16 | 3,2 | zadowalająca |
18 | Uniroyal RainSport 5 205/55 R16 | 3,6 | zadowalająca |
19 | Maxxis Premitra 5 205/55 R16 | 3,7 | zadowalająca |
20 | Vredestein Ultrac 205/55 R16 | 4,0 | warunkowo zalecany |
Kto na podium testu opon letnich 205/55 R16?
Pierwsze trzy miejsca przypadły oponom klasy premium, które uzyskały ocenę: “Bardzo dobra”. Wszystkie modele, które w teście opon letnich 205/55 R16 stanęły na podium, nie wykazały żadnych znaczących wad. Tym samym każda z nich otrzymała ocenę „bardzo dobry”.
-
Zwycięzcą testu został Michelin Primacy 4+ . Opona wyróżnia się bardzo skutecznym hamowaniem na suchej nawierzchni i imponującymi przebiegami, co czyni ją niezwykle opłacalnym wyborem.
-
Continental PremiumContact 7, który w teście zajął drugie miejsce, bardzo dobrze spisał się zarówno w testach hamowania na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, wykazując najkrótszą łączną drogę hamowania. Continental otrzymał także najwyższe oceny ze wszystkich modeli za prowadzenie na mokrej nawierzchni i stabilność boczną.
-
Podium zamyka opona Bridgestone Turanza 6 .Oprócz krótkiej drogi hamowania i doskonałych przebiegów, Turanza 6 udowodniła, że jest bezpieczna w prowadzeniu zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Polecane opony letnie w rozmiarze 205/55 R16?
Dwanaście modeli opon podążających za liderami uzyskało ocenę „dobrą”. Czwarte i odpowiednio piąte miejsce zajmują Goodyear EfficientGrip Performance 2 i Kumho Ecsta HS52. Opona Goodyear została ponadto nagrodzona tytułem „Ecochampiona” ze względu na doskonały stosunek ceny do jakości. Opona EfficientGrip Performance 2 osiągnęła najwyższy przebieg testowy wynoszący 45 250 km, w połączeniu z drugim co do wielkości wynikiem oporu toczenia. Jednak przyczepność na mokrej nawierzchni była przeciętna, co uniemożliwiło jej zajęcie wyższego miejsca. Model Ecsta HS52 wykazał się z kolei przekonującymi wynikami zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a także został doceniony za rozsądną cenę. Jednak jego wadą był umiarkowany komfort podczas prowadzenia auta.
W rankingu opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 Firestone Roadhawk zajął szóste miejsce. Wyróżniał się niezłą dynamiką, krótką drogą hamowania na suchej nawierzchni oraz atrakcyjną ceną. Został jednak skrytykowany ze względu na zwiększony hałas podczas ruchu.
Na siódmym miejscu z równą liczbą punktów znajdują się trzy modele: Falken Ziex ZE310 Ecorun, Hankook Ventus Prime 4 i Toyo Proxes Comfort. Każdy z nich pomyślnie przeszedł testy zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Dziesiąte miejsce dzielą dwa modele opon – Dunlop Sport BluResponse i Fulda EcoControl HP 2. Obie opony otrzymały nieco niższe oceny za przyczepność na mokrej nawierzchni i umiarkowane właściwości jezdne na zakrętach na suchej nawierzchni. Zupełnie przyzwoicie wypadły natomiast w zakresie drogi hamowania i odporności na aquaplaning. Dunlop wyróżniał się najniższym ze wszystkich modeli oporem toczenia.
Do drugiej dziesiątki trafiły kolejne cztery modele ocenione jako „dobre”. BFGoodrich Advantage i Kleber Dynaxer HP4 zajęły dwunaste miejsce. Główną wadą opon BFGoodrich była ich niezadowalająca zwrotność na mokrej nawierzchni. Jednocześnie Kleber wykazał się umiarkowanym przebiegiem.
Czternaste miejsce przypadło dwóm modelom: GT Radial FE2 i Giti GitiSynergy H2. FE2 miała średnią przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Natomiast GitiSynergy H2 charakteryzowała się tendencją do podsterowności na suchej nawierzchni, a także dużymi oporami toczenia.
Kolejnych pięć modeli zostało ocenionych jako „zadowalające”. Pirelli Cinturato P7 C2 zajęło szesnaste miejsce. Pomimo dynamicznej i pewnej jazdy, umiarkowane przebiegi oraz cena opon klasy premium sprawiły, że model ten nie zajął wyższego miejsca. Opony Nexen N’Fera Primus uplasowały się na siedemnastym miejscu. W testach opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 wykazały one ograniczony przebieg i niewielkie opóźnienie w reakcji układu kierowniczego. Opony Uniroyal RainSport 5 uplasowały się na osiemnastym miejscu. Opona ta została oceniona dość nisko ze względu na „miękkie prowadzenie” i słabe zachowanie w zakrętach na suchej nawierzchni. Dziewiętnaste miejsce zajęła Maxxis Premitra HP5, która wykazała się umiarkowaną przyczepnością zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni, a także opóźnioną reakcją układu kierowniczego. Test zamyka Vredestein. Model Ultrac wykazywał doskonałe właściwości dynamiczne na suchej i mokrej nawierzchni, a także skuteczne hamowanie. Jednak pomimo wysokich wskaźników otrzymał ocenę „warunkowo zalecany” ze względu na najniższy przebieg w testach – zaledwie 15 400 km.