Test opon całorocznych 235/65 R17 Auto Bild 2023
SUV-y i crossovery kuszą kierowców swoją wszechstronnością i zdolnością do poruszania się zarówno po drogach utwardzonych, jak i w bardziej wymagających warunkach. Dlatego też, logiczne wydaje się, że wybierając opony do tych pojazdów, zdecydujemy się na modele uznawane za uniwersalne. Warunki te spełniają opony całoroczne. Według badań przeprowadzonych przez Auto Bild w ostatnich latach, niektóre z nich radzą sobie naprawdę dobrze w większości warunków (szczególnie w obszarach o łagodnym klimacie, a nie w krajach o surowych zimach). Aby określić, które opony całoroczne będą najlepsze do crossovera, słynny niemiecki magazyn Auto Bild przetestował najpopularniejsze opony całoroczne w rozmiarze 235/65 R17.
Już w pierwszych testowanych dyscyplinach, czyli hamowaniu na suchej i mokrej nawierzchni, opony firm Uniroyal, Kenda i Imperial otrzymały czerwoną kartkę. Wynikało to z faktu, że ich droga hamowania była zbyt długa, co w sytuacji awaryjnej mogłoby skutkować brakiem akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa.
AutoBild zaznaczył, że w ostatnich latach nowoczesne technologie stosowane przez producentów opon, zwłaszcza w dziedzinie opracowywania mieszanki gumowej, przyniosły ciągłe poprawy w osiągach opon całorocznych. Przykładem tego postępu jest nowa opona Bridgestone Turanza All Season 6, która wspólnie z oponą Michelin CrossClimate 2 zajęła pierwsze miejsce w testach przeprowadzonych na SUV-ach. Ekspertów zaskoczyło to, że w slalomie na śniegu, opony Michelin i Bridgestone prezentowały się jeszcze lepiej niż tradycyjne opony zimowe. W teście prowadzenia na krętym, zaśnieżonym torze, obie opony całoroczne uzyskały wyniki tylko nieznacznie gorsze niż opony zimowe. To dowodzi, że nowoczesne opony całoroczne mogą zapewnić znakomitą przyczepność i bezpieczeństwo w różnych warunkach pogodowych.
Opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością z kilku względów. Po pierwsze spełniają wymagania, które stawiane są tradycyjnym oponom zimowym. Nowoczesne opony całoroczne posiadają oznaczenie 3PMSF, co oznacza, że można je legalnie używać w okresie zimowym w regionach, gdzie obowiązuje wymóg sezonowej wymiany opon. Po drugie wybór opon całorocznych eliminuje potrzebę wymiany opon dwa razy w roku i co ważniejsze. Opony całoroczne stanowią szczególnie dobry wybór dla właścicieli pojazdów z napędem na wszystkie koła, co potwierdził magazyn AutoBild.
Testy na śniegu przeprowadzono, na specjalnym torze testowym w Alpach Południowych w Nowej Zelandii. Testy na suchej i mokrej nawierzchni przeprowadzono natomiast w ośrodku testowym TRIWO w Pferdsfeld, Niemcy. Pozwoliło to na dokładne zbadanie właściwości opon w różnych warunkach pogodowych, co jest kluczowe dla określenia ich uniwersalności i bezpieczeństwa. Warto dodać, że wyniki testów były oceniane w skali od 1 („Wzorowy”) do 6 („Niezadowalający”), co pozwalało na dokładne porównanie osiągnięć różnych marek i modeli opon całorocznych.
Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 235/65 R17
Testowany model | Śnieg | Mokra nawierzchnia | Sucha nawierzchnia | Ogólna ocena | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bridgestone Turanza All Season 6 235/65 R17 | 2+ | 2+ | 2 | wzorowa |
2 | Michelin CrossClimate 2 SUV 235/65 R17 | 2+ | 2 | 2+ | wzorowa |
3 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 235/65 R17 | 2 | 2+ | 2 | wzorowa |
4 | Hankook Kinergy 4S2 X H750A 235/65 R17 | 2 | 2+ | 2 | wzorowa |
5 | Vredestein Quatrac Pro+ 235/65 R17 | 2- | 2 | 2 | dobra |
6 | Falken EuroallSeason AS220 Pro 235/65 R17 | 3+ | 2 | 2 | zadowalająca |
7 | Toyo Celsius AS2 235/65 R17 | 3+ | 2 | 2- | zadowalająca |
8 | Uniroyal AllSeasonExpert 2 235/65 R17 | 2- | 2- | 3 | niezalecana |
9 | Imperial All Season Driver 235/65 R17 | 3+ | 3- | 2- | niezalecana |
10 | Kenda Kenetica 4S SUV KR609 235/65 R17 | 3- | 3 | 3 | niezalecana |