Dlaczego wyważenie kół jest potrzebne?
Czy odczuwasz wibracje na kierownicy, szczególnie przy skręcie? Zauważyłeś nierównomierne zużycie opon? Wszystkie te objawy mogą świadczyć o konieczności wyważenia kół. Samochody pokonują każdego dnia duże odległości nieraz w bardzo zróżnicowanym terenie. Wszelkie niedogodności jakie powstają na skutek jazdy po nierównej nawierzchni pochłaniają przede wszystkim opony.
Powody dziwnego zachowania pojazdu
Drogi w złym stanie, niewłaściwa geometria kół, następstwa niegroźnego wypadku, niewystarczające ciśnienie w oponach, błędy podczas geometrii kół lub nieprawidłowości podczas wymiany opon, wielokrotny kontakt z dziurami lub krawężnikami podczas jazdy - wszystko to prowadzi do niewyważenia. Im szybciej problem zostanie zidentyfikowany i naprawiony, tym większa szansa, że uda się uniknąć poważnych uszkodzeń nie tylko opon ale i samochodu. Oczywiście mogą istnieć jeszcze inne przyczyny takiego stanu rzeczy jak krzywa felga, zużyte hamulce lub elementy zawieszenia ale dziś skupimy się na oponach czyli problemie który można rozwiązać stosunkowo łatwo. Ważne aby nie mylić pojęć wyważanie kół i ustawienie geometrii kół (zbieżność kół), ponieważ w rzeczywistości rozwiązują one dwa różne problemy. Nawet drobne nierówności w masie w różnych częściach obwodu koła mogą mieć znaczący wpływ, szczególnie przy wysokich prędkościach obrotowych i działających siłach odśrodkowych.
Niewyważone opony mogą negatywnie wpływać na prowadzenie pojazdu, zwłaszcza na mokrych lub oblodzonych nawierzchniach. Niewyważone poprawnie opony stawiają sobie opór, a tym samym wpływają na sterowność pojazdu. Samochód zaczyna ciągnąć w określonym kierunku, a kierowca musi stale wkładać wysiłek, aby wyrównać kurs. Jest to nie tylko niebezpieczne, ale także bardzo męczące zwłaszcza podczas długich podróży. Niewyważenie opon może powodować także ich przedwczesne i nierównomierne zużycie, czego częstym następstwem jest znaczny spadek komfortu podczas jazdy.
Koła i opony mogą utracić równowagę na dwa sposoby: brak równowagi statycznej i brak równowagi dynamicznej. Nierównowaga statyczna ma miejsce, gdy opona obraca się po torze eliptycznym, a nie po okręgu, co powoduje, że opona „podskakuje” w górę i w dół. Nierównowaga dynamiczna ma miejsce, gdy ciężki punkt znajduje się poza linią środkową koła i powoduje, że koło „kołysze się” od lewej do prawej. Nierzadko zdarza się, że oba z nich występują jednocześnie na tym samym kole.
Rozwiązaniem problemów jest wyważanie
Zasada procesu wyważania polega na umieszczeniu koła z zamontowaną oponą na specjalnej maszynie, która dokładnie identyfikuje obszary, w których występuje niewyważenie na oponie. Następnie operator dodaje specjalne ciężarki w odpowiednich miejscach, aby zrównoważyć koło tak, że obraca się ono równomiernie, eliminując wszelkie drgania i wibracje. W ten sposób proces wyważania poprawia wydajność i komfort jazdy, a także zapobiega nadmiernemu zużyciu opon i innym problemom związanych z nierównomiernym zużyciem.
Wyważanie statyczne wykorzystuje sprawdzoną metodę, w której koło montuje się na maszynie, której oś pozioma jest zbliżona do osi pojazdu. Gdy koło się obraca, identyfikowany jest obszar niezrównoważenia. Starsze wyważarki statyczne wykorzystują następnie czujnik wypełniony olejem, aby dokładnie określić stopień niewyważenia koła (tzw. wyważanie pęcherzykowe). Nowe wyważarki statyczne wykorzystują bardziej precyzyjne mechanizmy odnajdywania równowagi. Następnie do felgi mocuje się ciężarki, aby skorygować brak równowagi.
Z kolei podczas wyważania dynamicznego koło i opona są montowane na maszynie i obracane z prędkością nawet 80-90 km na godzinę. Czujniki określają, gdzie opona jest niewyważona podczas obrotu i gdzie należy zainstalować przeciwwagi. Wyważanie dynamiczne eliminuje zarówno nierównowagę statyczną, jak i dynamiczną. Wyważarki statyczne często wykorzystują pojedynczy ciężar wzdłuż linii środkowej koła, aby je wyważyć. Ze względu na większą precyzję wyważarek dynamicznych do wyważenia opony można zastosować wiele obciążników. Można je umieścić w różnych punktach koła, a nie tylko wzdłuż linii środkowej.