4 Najważniejsze problemy jakie mogą pojawić się po zmianie opon
Udało się wreszcie założyłeś nowy komplet opon w swoim samochodzie i ruszasz w drogę, ale już po kilku kilometrach zauważasz, że coś jest nie tak… Najczęściej do takiej sytuacji dochodzi gdy opony nie zostały zamontowane w profesjonalnym warsztacie. Poznaj niektóre z najczęstszych problemów z oponami i dowiedz się, jak je naprawić.
- Świeci się kontrolka ABS.
W wielu pojazdach znajdują się cztery czujniki ABS, co oznacza, że każde z kół ma swój własny czujnik. Zadanie czujników polega na monitorowaniu prędkości obrotowej kół i przekazywaniu tej informacji do systemu ABS. Jeśli kontrolka ABS zapali się po wymianie opon, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przynajmniej jeden z tych czujników uległ uszkodzeniu podczas wymiany.
- Błąd czujnika TPMS.
TPMS to system monitorowania ciśnienia w oponach, którego zadaniem jest powiadamianie kierowcy o niskim ciśnieniu w oponach. Jeśli po zamontowaniu opon zapali się lampka błędu TPMS, może to oznaczać uszkodzenie czujnika ciśnienia podczas montażu opony. Jednak najprawdopodobniej TPMS wymaga po prostu skalibrowania lub przeprogramowania. Nie wszystkie pojazdy wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach są w stanie samodzielnie określić nowe położenie koła po ponownym jego zamontowaniu (np. przy montażu przedniego lewego koła w miejsce prawego tylnego).
- Wibracje przy określonej prędkości.
Jeżeli po zamontowaniu opon nie zostały one wyważone lub zostały wyważone nieprawidłowo, przy obracaniu się kół powstaje niewyważenie na skutek nierównomiernego rozłożenia ciężaru w kole, co powoduje wspomniane wibracje. Niewyważenie kół może powodować także przedwczesne zużycie opon, czy uszkodzenie zawieszenia pojazdu, a w skrajnych przypadkach może nawet być przyczyną wypadków. Kolejnym powodem pojawienia się drgań mogą być niedostatecznie dokręcone śruby. Po zamontowaniu kół należy sprawdzić moment dokręcenia śrub. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że koło po prostu pojedzie dalej podczas gdy ty utkniesz na środku drogi.
- Ściąganie auta podczas jazdy.
Jeśli po założeniu nowych opon Twój samochód ściąga na jedną stronę, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest sprawdzenie ciśnienia w oponach. Niedopompowane lub nadmiernie napompowane opony mogą powodować ściąganie pojazdu. Ponadto nadmierne napompowane lub niedopompowane opony mogą mieć negatywny wpływ na przyczepność pojazdu, powodując zwiększone zużycie paliwa i zużycie opon.